• Dysleksja rozwojowa uczniów

      • Dysleksja rozwojowa uczniów

        W badaniach międzynarodowych mówi się o około 10%-15% uczniów. 4% to uczniowie z bardzo głęboką dysleksją. Podobne wskaźniki przedstawiane są w badaniach profesor Marty Bogdanowicz, która mówi o 10% uczniów w naszym kraju.”

        Obecnie za przyczynę dysleksji przyjmuje się najczęściej mikrouszkodzenia układu nerwowego — niedostatecznie rozwinięte ośrodki, odpowiadające za percepcję wzrokową i słuchową. Przyjmuje się także czynniki genetyczne lub środowiskowe, które niszczą mózg (zła dieta, stres).

        Dziecko z dysleksją rozwojową już w okresie wczesnego dzieciństwa ma pewne określone trudności, które w przyszłości powodują zespół objawów nazywanych dysleksją rozwojową. Zaburzenia te obejmują:

        • dysfunkcje sensoryczne (postrzegania, percepcji),

        • problemy motoryczne

        • nieprawidłowe planowanie ruchu.


         

        Zaburzenia obserwowane w wieku przedszkolnym:

        • opóźniony rozwój mowy,

        • przekręcanie wyrazów i zwrotów: lokomotywa (lokomotywa), makień (kamień), jato (lato),

        • kłopoty z zapamiętywaniem nazw prostych przedmiotów: łyżka, talerz,

        • trudności z zapamiętaniem wierszyków i rymowanek,

        • kłopoty z samodzielnym ubieraniem i zakładaniem obuwia (lewy, prawy but),

        • dziecko lubi, gdy mu się czyta, ale nie wykazuje zainteresowania literami,

        • nadmierna ruchliwość; dziecko często wpada na przeszkody i spada (na przykład z krzesła),

        • trudności z łapaniem, kopaniem lub rzucaniem piłki, podskakiwaniem i przeskakiwaniem,

        • trudności z wystukiwaniem prostych rytmów,

        Zaburzenia obserwowane w wieku wczesnoszkolnym:

        • szczególne trudności z czytaniem i ortografią,

        • odwracanie liter i cyfr,

        • opuszczanie liter w słowach i zmiana ich kolejności,

        • mylenie liter (b- d) i słów (do – od),

        • brak zrozumienia czytanego przez siebie tekstu,

        • trudność w zapamiętaniu tabliczki mnożenia, alfabetu, formułek,

        • słaba koncentracja uwagi,

        • trudności z zawiązywaniem sznurowadeł, zapinaniem guzików, ubieraniem się.

        • brak odróżniania stron, kierunków: lewo – prawo, przód – tył; mylenie kolejności dni, tygodni, miesięcy itp.

        • poziom inteligencji w normie, często wysoki,

        • niską samoocenę.

        Dla dyslektyków charakterystyczne jest w wieku gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym występują zaburzenia z wcześniejszych etapów, ale pojawiają się także nowe objawy:

        • nadal niedokładnie czyta i ma problemy z ortografią,

        • nie zapamiętuje poleceń i numerów telefonów,

        • ma problem z wypowiedzeniem długich słów: indywidualny,

        • myli miejsca, daty, godziny,

        • ma trudności z planowaniem i pisaniem dłuższych wypowiedzi,

        • widać jego słabe i mocne strony

        Diagnozowanie

        Dzieci rozwijają się nieharmonijnie, tzn. niektóre funkcje szybciej inne później w porównaniu do rówieśników. W okresie wczesnego dzieciństwa pierwsze obserwacje prowadzą rodzice, natomiast w wieku przedszkolnym – wychowawcy dzieci. To oni zwracają uwagę na problemy dzieci w nabywaniu pewnych umiejętności. Natomiast dla uczniów starszych nauczyciel edukacji prowadzi wstępną diagnozę pod kątem dysleksji, dysgrafii, dysortografii.

        Diagnoza uczniów klas 1-3:

        • funkcje językowe: automatyzacja języka, rozumienie tekstu, tworzenie rymów, sylabizowanie,

        • funkcje wzrokowe: postrzeganie liter i sekwencji liter, a także spostrzeganie różnic w obrazach,

        • pamięć: pamięć wzrokowa, zapamiętywanie figur geometrycznych, zapamiętywanie słów, rozpoznawanie rytmów,

        • myślenie: spostrzeganie stosunków przestrzennych, hamowanie wykonawcze, kategoryzowanie, myślenie logiczne.

        W tym wieku większość uczniów, po wstępnej diagnozie opartej na obserwacji nauczyciela, jest w szkole objęty pomocą terapeutyczną oraz zostaje skierowany na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej.

        Diagnoza uczniów klas 4-8:

        Jeżeli na wcześniejszym uczeń z jakiś przyczyn nie został zbadany, jest możliwość zbadania na II etapie kształcenia najlepiej do klasy siódmej.


         

        Wyniki diagnoz na każdym etapie pozwolą na :

        • zrozumienie przez otaczające środowisko domowe i szkolne problemów z jakimi zmaga się uczeń,

        • zorganizowanie i zaplanowanie terapii w szkole a także poza nią,

        • dostosowanie form i sposobów nauczania dziecka,

        • zaplanowanie przeprowadzenia zajęć grupowych oraz ewaluacji postępów ucznia i grupy.

         

        Zajęcia z uczniem dyslektycznym.

        Szkoła jest miejscem, w którym dziecko powinno uczestniczyć w różnego typu zajęciach wspierających rozwój i dlatego potrzebuje do tego odpowiednich narzędzi. Terapia powinna obejmować nie tyle trening pisania czy czytania, lecz pracę nad przyczynami trudności szkolnych.
        Prawidłowo, proces terapii powinien obejmować pracę nad:

        • przetwarzaniem sensorycznym,

        • percepcją, koordynacją wzrokowo-ruchową,

        • pamięcią semantyczną i proceduralną,

        • procesami uwagi oraz w wypadku dyskalkulii – myśleniem operacyjnym.

           

        Brak terapii może z wiekiem przynieść poważne konsekwencje, takie jak zaburzenia emocjonalne, nerwice, depresję oraz tzw. „zespół nieadekwatnych osiągnięć szkolnych”, kiedy to dziecko pomimo warunków i możliwości poznawczych osiąga znacznie niższe wyniki w szkole niż wynika to z jego potencjału. W efekcie grozi to poważnym ograniczeniem wyboru ścieżki zawodowej w życiu dorosłym.

        Tekst na podstawie:

        https://www.eisystem.pl/dysleksja/


         


         


         

        Zapraszam do przeczytania kolejnych opracowań na naszej stronie, m.in.:

        Pomoc psychologiczno-pedagogiczna”,

        Programy do pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce”,

        Ćwiczenia dla dzieci z dysleksją”,

        Test programów multimedialnych dla dyslektyków”,

        Ciekawe strony i linki”